1/2012
Arkisto
Takaisin lehden etusivulle

SIEMENRAHA OLI KANNUSTIN OSAAMISEN KANSAINVÄLISTÄMISEEN

Anna-Mari Laulumaa on Laulumaa Consulting Oy:n yrittäjä ja draamallisen luennon pioneeri. Laulumaa tähyilee tällä hetkellä uusia asiakkaita kansainvälisistä yrityksistä joko kotimaasta tai ulkomailta.

Anna-Mari Laulumaa on Laulumaa Consulting Oy:n yrittäjä ja draamallisen luennon pioneeri. Laulumaa tähyilee tällä hetkellä uusia asiakkaita kansainvälisistä yrityksistä joko kotimaasta tai ulkomailta.

Anna-Mari Laulumaalla on tavoite. Laulumaa Consulting Oy:n asiakkaista yhä useampi on jatkossa kansainvälisiä yrityksiä joko kotimaasta tai ulkomailta. Laulumaan osaaminen on parin vuoden päästä, kukaties, keskisuomalainen vientituote. Sen eteen Laulumaa on paiskinut töitä. Takana on opiskelurupeama New Yorkissa, jossa Laulumaa sai varmuutta draamallisten luentojen vetämiseen englannin kielellä.

Laulumaa Consulting Oy:n tuotteita ovat Anna-Marin teatteri- ja draamaosaamiseen, ja Anna-Marin persoonaan, perustuvat koulutukset, valmennukset, juonnot ja työelämäteatteri. Maksava asiakas saa Anna-Marin, jonka esiintyminen johtaa yleisön pohtimaan luutuneiden toimintatapojen mielekkyyttä ja asioiden eri puolia. Laulumaa Consulting Oy ei tarjoa asiakkaille viihdettä, vaan työkalun, joka rikastuttaa ja kiihdyttää työyhteisössä käynnissä olevia prosesseja ja auttaa asiakasta löytämään pureskeltavana olevan asian ytimen, sen olennaisen.

"Olen ollut esimerkiksi johtoryhmien apuna mietittäessä strategiaa. Asiakkaan tavoitteena voi olla myös vaikuttaa henkilöstön asenteisiin esimerkiksi työturvallisuudesta", kuvailee Laulumaa osaamisensa käyttötarkoitusta.

Vaikka Laulumaa ei tarjoa viihdettä, hän sanoo suosivansa huumoria esityksissään. Kun tavoitteena on vaikuttaa ihmisten asenteisiin, pitää pystyä koskettamaan tunteita.

"On parempi, että yleisö nauraa kuin nukkuu, sillä silloin tapahtuu muutosta. Me suomalaiset suollamme puheissamme vain faktaa, emmekä uskalla viihdyttää. Ei viihde ole paha asia. Yleisö tarvitsee esityksen aikana myös mielihyvää, jotta he jaksavat kuunnella asiaa", Laulumaa toteaa.

Laatua englannin kielellä

Keväällä 2011 Laulumaa Consulting Oy sai liiketoimintansa kehittämiseen siemenrahoitusta Keski-Suomen liitolta ja Jykesiltä. Kesän korvalla Laulumaa lensi yli Atlantin New Yorkiin ja vietti seitsemän viikkoa näyttelijätyön studiossa opiskellen teatteria englanniksi.

"Siemenrahalla oli enemmän henkinen kuin taloudellinen merkitys, se oli kannustin, että uskalsin tehdä jotakin niin utopistista kuin lähteä opiskelemaan New Yorkiin saakka. Mietin kannattaisiko lähtö, jos jänistäisin ja tulisin maitojunalla takaisin. Siemenraha vaikutti siihen, ettei lähtö tuntunut enää niin isolta ratkaisulta", Laulumaa kuvailee tuntojaan ennen opintomatkaansa.

Laulumaa opiskeli kesän ajan 25 tuntia viikossa. Kesä vierähti päntäten näytelmien repliikkejä ja lenkkeillen ympäri Central Parkia. Tahti oli kova ja tiivis, ote päämäärätietoinen. Laulumaa sanoo harjoitelleensa yhtäkin Shakespearen näytelmän kohtausta yhteensä lähes kymmenen tuntia.

"Elin kuin retriitissä. Keskityin vain sinnikkäästi opiskeluun", muistelee Laulumaa.

Päivä reissun jälkeen rehkiminen tuotti jo hedelmää. Puhelin soi ja isoa yritystä edustava asiakas kysyi pystyisikö Laulumaa vetämään draamallisen esityksen englanniksi.

"Kysyin, miten hän tiesi soittaa, kun olin juuri koko kesän jumpannut englannin kieltäni. Aikaisemmin en olisi suostunut, koska en olisi luottanut osaamiseni laatuun. Esityksen jälkeen sain hyvää palautetta. Olin osannut improvisoida englanniksi", sanoo Laulumaa tyytyväisenä.

Osaamisesta vientituote

Tulevaisuudessa Laulumaalla on yhä enemmän draamallisia luentoja englannin kielellä. Monien suomalaisten yritysten työkieli on englanti. Mahdoton ajatus ei ole sekään, että Laulumaa heittää keikkaa ulkomaita myöten. Laulumaa palaa New Yorkiin vielä ennen joulua ja uudestaan keväällä.

"Toimin intuition varassa. Nyt minulla on tunne, että on palattava New Yorkiin. En jahtaa uusia keikkoja, vaan useimmiten ne löytävät minut, kun joku on nähnyt minut lavalla", Laulumaa kertoo.

Paras asiakas onkin sellainen, joka on nähnyt Laulumaan luennoimassa ja vakuuttunut hänen taidostaan tehdä draaman avulla monimutkaisista asioista helpommin ymmärrettäviä.

"Asiakas on todennut, että voisin olla se henkilö, josta olisi apua hänen asiassaan", kuvailee Laulumaa.

Laulumaa on iloinen, että uskalsi virittää yrityksensä päätuotteen, itsensä, uusille taajuuksille.

"Tiedä tuota jos minut tunnetaan maailmalla vielä draamallisten luentojen Steve Jobsina", naurahtaa Laulumaa isomman puoleinen pilke silmäkulmassa.

 

Teksti ja kuva: Mervi Leinonen

Keski-Suomen liitto | Sepänkatu 4 | 40100 Jyväskylä | P. 0207 560 200 | F. 014 217733 | www.keskisuomi.fi