Keski-Suomen liiton blogi

Kirjoittajina Keski-Suomen liiton johto ja muut talon asiantuntijat sekä vierailijat. Juttuaiheet ovat kirjoittajien omia valintoja ja näkemyksiä. Lue ja kommentoi! Kommentit päivitetään työaikana.

Hannu Korhonen

Kehittämisjohtaja, YM, opiskellut Jyväskylän yliopistossa, työskennellyt terveydenhuollossa, valtion aluehallinnossa, Helsingissä järjestötehtävissä ja Työterveyslaitoksella. Tuli Keski-Suomen liittoon tutkijaksi 1.6.1997 Palokan terveydenhuollon kuntayhtymästä.
Työajan ulkopuolella Korhosen tapaa useimmin hiihtoladulla tai lenkkeilemässä kahden espanjanvesikoiran kanssa.

Uutta päin

Perjantaina 20. tammikuuta 2017 | Hannu Korhonen

Tullessani työhön pari vuosikymmentä sitten Keski-Suomen liittoon oli maakunta kokolailla erinäköinen kuin nyt. Taisin olla itsekin. Taloustilanne maakunnassa oli vaikea mutta toiveikkuus myös korkealla, olimmehan osa EU:ta ja sen alueita korostavaa politiikkaa. EU-hanketyö oli päässyt vauhtiin, ja se kokosi jo tuolloin eri alojen ja seutujen kehittäjiä yhteen. Ohjelmatyötä opeteltiin ja strategisia valintoja tehtiin. Samalla ryhdyimme käyttämään ajalle tyypillistä projektislangia puheissa ja kirjoituksissamme. Tuota yritimme kaikin keinoin myös muille neuvoa. Hyvä, ettei onnistuttu.

Oma tahto valintojen tekemiselle ja rahoituksen suuntaamiselle oli ohjelmallisen kehittämisen perusta. Päätöksenteossa sekä asioiden valmistelussa korostui maakunnallisuus. Aivan ensimmäisissä aluekehittämisohjelmissa maakunnan voimavarat suunnattiin IT-alalle, joka varmasti vaikutti alan huikeaan kehitysloikkaan myös Keski-Suomessa. Sittemmin resursseja osoitettiin maakunnalle tärkeiden toimialojen ja myöhemmin klustereiden kehittämiseen. Viimeisimpänä mukaan tulivat elinkeinojen kärjiksi nimetyt "kehittämisteemat", joita nykyisessä ohjelmassa ovat bio-, digi- ja osaamistalous. Nimitykset muuttuvat mutta tarkoitus on ollut aina sama: voimavarat suunnataan niihin kohteisiin, joissa teho maakunnan kehittämiseksi on paras.

Olen saanut olla mukana tässä kaikessa ja näköalapaikalla. Kysyttäessä olen tavannut tehtävästäni kertoa, että "työni on varmasti koko Keski-Suomen mielenkiintoisin - ei kovin helppo, mutta monipuolinen." Tämä yleensä on kysyjille riittänyt.

Kahta samanlaista työpäivää en liitossa ollessani ole tehnyt. Sisällöllisesti uudistuvia ja mielenkiintoisia tehtäviä on tarjolla jatkossakin kun organisaatio varautuu sote- ja maakuntauudistukseen. Liikkumatilaa muutokselle tuo se, että huomattava osa liiton asiantuntijoista siirtyy eläkkeelle vielä ennen uuden maakunnan käynnistymistä ja tulevissa rekrytoinneissa voidaan ennakoida tulevan organisaation edellyttämää osaamista. Tämä on liitolle suuri mahdollisuus. Teen osaltani tilaa uuden organisaation rakentumiselle. Siirryn vuosilomalle ja kevään kuluessa, läheisteni kanssa kovasti odotettuun ja itselleni outoon elämänvaiheeseen, eläkkeelle. Eläköitymiseni ajankohta on ollut jo pitkään tiedossa, joten siihen on voitu varautua työyhteisössä tarpeellisella tavalla.

Kiitän Keski-Suomen liittoa kiinnostavista tehtävistä, päättäjiä innostavista kohtaamisista, yhteistyökumppaneita tuloshakuisesta osallistumisesta yhteisen tavoitteemme toimeenpanossa ja erityisesti teitä työkavereita monella tavoin palkitsevasta työystävyydestämme. Korhonen lähtee liitosta, mutta liitto ja keskisuomalaisuus eivät lähde Korhosesta. Seuraavaksi nostan Keski-Suomen isännänviirin salkoon Savossa, ja korkealle.

Ystävällisesti
Hannu

 

Yksi kommentti

Hyvää Vappua aluekehittäjille!

Keskiviikkona 30. huhtikuuta 2014 | Hannu Korhonen


Julkisuuteen kansakunnan arvioitaviksi nostetaan monen alan ammattilaisia. Toimintatapojaan, työn vaaroja, hauskoja sattumuksia ja asiakaspalveluaan ovat päässeet näyttämään sähköisessä mediassa esim. poliisit, turvallisuustyöntekijät, ensihoitajat, rajavartijat, tullin työntekijät, personal trainerit ja matkaoppaat. Julkisen puolen ammatit ovat olleet vahvasti esillä. Iso joukko ammattilaisia on kuitenkin edelleen ilman tällaista julkisuuden tuomaa arvostusta, aivan kuin kaikkia ammattilaisia ei kohdeltaisi samanarvoisesti. Erityisesti oudoksuttaa: kuinka maakuntien liitoissa työskentelevät aluekehittäjät eivät ole mediaa kiinnostaneet?

Ei kommentteja Lue koko kirjoitus

Keski-Suomi ON! - mutta millainen? Tule ja vaikuta!

Torstaina 16. toukokuuta 2013 | Hannu Korhonen


Keski-Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä pohditaan juuri nyt. Mikä on maakunnan vientiyritysten kilpailukyky, jatkuuko koulutussektorin menestys, onnistummeko maakunnan sisäisessä yhteistyössä ja kansainvälisyydessä?

Yksi kommentti Lue koko kirjoitus

Keski-Suomen formaatti ei pudota jatkosta

Perjantaina 19. elokuuta 2011 | Hannu Korhonen

Tuota pikaa on taas käsillä se aika vuodesta kun maakunnan kehittäjät jalkautuvat seuduille. Maakunnassa omaksuttu tapa juontuu vuosien taakse, mutta asia nähdään edelleen tärkeänä. Tarvitaan seudullista näkemystä, kun arvioidaan koko maakunnan tasapainoista kehittämistä esimerkiksi talouselämän, väestökehityksen, osaavan työvoiman riittävyyden, palveluiden saatavuuden tai liikenteen sujuvuuden kannalta. Mutta pitäisikö seututilaisuuksienkin uudistua, kun toimintaympäristö muuttuu?

Yksi kommentti Lue koko kirjoitus

Eurooppa-päivän ehdotus

Maanantaina 9. toukokuuta 2011 | Hannu Korhonen


Euroopan unionista ja sen merkityksestä Suomelle on tänä keväänä puhetta riittänyt. Hyvä niin, sillä keskustelun jälkeen olemme entistä vahvempia kantamme takana. Käypä tulevien viikkojen aikana EU:n sisäisten tukiratkaisujen kanssa kuinka hyvänsä, Keski-Suomi on ja pysyy osana kehittyvää Eurooppaa. Täällä pohjoisessa uskomme kehityksen vievän parempaan, ja näistä lähtökohdista myös työskentelemme maakuntamme ja sen asukkaiden hyvinvoinnin eteen.

2 kommenttia Lue koko kirjoitus

Koneita ja ihmisiä

Maanantaina 28. maaliskuuta 2011 | Hannu Korhonen

Elämme palveluyhteiskunnassa, jossa yhä useammin palvelemme itse itseämme. Pankki- ja vakuutuslaitosten sekä lukuisten kauppaliikkeiden palvelut löytyvät netistä. Myös julkiset palvelut ovat siirtyneet sähköisiksi - erityisesti verottaja ohjaa meitä sähköiseen asiointiin. Helppoa joillekin, mutta entäpä jos henkilökohtaiselle asioinnille kuitenkin on tarvetta?

Yhteiskunnan palvelut tuotetaan verovaroin. Eikö siis olisi luontevaa, että myös valtion ja kuntien palvelut olisivat yhdenvertaisesti saavutettavissa koko maassa. Viime aikojen kehitys osoittaa kuitenkin muuta. Palvelutoimistoja on ajettu alas yhä uusilta paikkakunnilta, ja tilalle ovat tulleet yhteispalvelun nimellä toimivat valtion ja kuntien toimipisteet. Kehitys ei miellytä kaikkia.

Ajan ilmiö on tunnistettu myös Keski-Suomessa, jossa juuri nyt selvitetään kahta ratkaisumallia.

Ei kommentteja Lue koko kirjoitus