Keski-Suomen liiton blogi

Kirjoittajina Keski-Suomen liiton johto ja muut talon asiantuntijat sekä vierailijat. Juttuaiheet ovat kirjoittajien omia valintoja ja näkemyksiä. Lue ja kommentoi! Kommentit päivitetään työaikana.

Leena Pajala

Leena Pajala on FM Turun yliopistosta. Hän on perehtynyt yli 20 vuoden ajan Keski-Suomen matkailuelinkeinoon. Toimii matkailukoordinaattorina Keski-Suomen liitossa ja on Keski-Suomen matkailuhallituksen sihteeri. Ei halua eroon matkailusta vapaa-ajallaankaan.

Matkailuala kasvaa - mistä lisää panoksia markkinointiin?

Perjantaina 3. maaliskuuta 2017 | Leena Pajala

Työ- ja elinkeinoministeriön tekemän selvityksen mukaan matkailu muodostaa 2,5 % Suomen bkt:sta. Ala on vähän suurempi kuin maa- ja metsätalous ja yli puolitoista kertaa suurempi kuin elintarviketeollisuus. Matkailun monialaisuus tekee matkailun merkittävyyden mittaamisen vaikeaksi. Suuntaa-antavia tietoja saadaan seuraamalla tilastoituja yöpymisvuorokausia, majoituksen keskihintaa ja majoitusliikkeiden käyttöasteita.

Keski-Suomi on pärjännyt maakuntien välisessä matkailukisassa suhteellisen hyvin ja oli yöpymisvuorokausilla mitattuna vuonna 2016 maakunnista sijalla 6. Suomi matkailukohteena on viime aikoina saanut runsaasti näkyvyyttä kansainvälisesti, ja erityisesti Lappia hehkutetaan useissa medioissa. Miten me täällä Keski-Suomessa saisimme osamme näistä kansainvälisistä asiakkaista? Suomen ja myös Keski-Suomen matkailutarjonnan kansainvälinen houkuttelevuus pohjautuu pitkälti puhtaaseen luontoon, järviin ja metsiin. Maaseudun elinvoimaisena pitämisessä matkailullakin on jonkinlainen rooli.

Keski-Suomen matkailustrategian 2025 yksi tavoite on kaksinkertaistaa kansainvälisten yöpymisten määrä. Keski-Suomen kansainvälisen markkinoinnin tehostamiseen tarvitaan siis lisää panostusta sekä yrityksiltä että kunnilta. Matkailijathan loppupelissä tuovat kuntaan tuloja ja työpaikkoja. Vuonna 2015 Keski-Suomen kunnat saivat matkailusta 9,5 miljoonaa euroa henkilöverotuloa. Vähittäiskauppa suurimpana hyötyjänä voisi myös osallistua yhteisiin markkinointiponnistuksiin. Tähän mennessä vähittäiskaupan kiinnostus on ollut vähäistä.

Kansainvälinen markkinointi vaatii rahallisen panostuksen lisäksi myös pidempiaikaista sitoutumista, sillä tulosten saaminen vie useamman vuoden. Lapissakin matkailumarkkinointia on tehty pitkäjänteisesti vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan, ja nyt vihdoin tulokset alkavat näkyä.
Keski-Suomessa on useamman viime vuoden ajan panostettu palvelujen kehittämiseen ja maakunnan matkailuyritysten kansainvälistymiseen. Keski-Suomen kauppakamarin vetämien ja hallinnoimien matkailuhankkeiden avulla on saatu hyviä tuloksia aikaan, mm. luotu kontakteja eurooppalaisiin matkanjärjestäjiin, tuotu alueelle kansainvälisiä bloggareita ja matkanjärjestäjiä sekä ylläpidetty sosiaalisen median kanavia. Syksyllä hanke lähtee hakemaan tuntumaa Aasian markkinoilta. Hanke päättyy tämän vuoden lopussa, ja jo tehtyä erinomaista työtä pitäisi ehdottomasti jatkaa, muuten menee hyvin alkanut työ hukkaan.

Yhteistyötä on syytä tiivistää myös Finpron VisitFinlandin kanssa. VisitFinland on ollut Lapin matkailulle tärkeä yhteistyökumppani ja imagollisen kuvan muodostaja. Samanlaista imagonäkyvyyttä tarvitaan myös Järvi-Suomen alueelle.  

Lisätietoja Keski-Suomen matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista:
https://www.keskisuomi.fi/uutiset/1536/matkailu_tuo_tuhansia_tyopaikkoja_ja_yli_300_miljoonan_euron_tulot_keski-suomeen

Ei kommentteja

Stop over ja säänkestävät palvelukonseptit

Tiistaina 15. syyskuuta 2015 | Leena Pajala


Miten saada Aasiasta Suomen kautta Eurooppaan matkaavat aasialaiset pysähtymään muutamaksi tunniksi tai muutamaksi päiväksi Suomeen?

Kysytään islantilaisilta, jotka ovat menestyksellä toteuttaneet stop over -konseptia jo vuosia, päätti Keski-Suomen matkailuhallitus. Toinen kiinnostuksen kohde ovat säänkestävät palvelukonseptit, joita kehitetään myös Keski-Suomen matkailustrategiassa. Islanti on vuosi toisensa jälkeen kasvattanut suosiotaan, vaikka saarella eletään sääolosuhteiden armoilla ja vettä sataa tuon tuostakin. Sateinen sää ei siis ole este, se on haaste.

6 kommenttia Lue koko kirjoitus