Keski-Suomen liiton blogi

Kirjoittajina Keski-Suomen liiton johto ja muut talon asiantuntijat sekä vierailijat. Juttuaiheet ovat kirjoittajien omia valintoja ja näkemyksiä. Lue ja kommentoi! Kommentit päivitetään työaikana.

Koneita ja ihmisiä

28.3.2011 11.44 | Hannu Korhonen

Elämme palveluyhteiskunnassa, jossa yhä useammin palvelemme itse itseämme. Pankki- ja vakuutuslaitosten sekä lukuisten kauppaliikkeiden palvelut löytyvät netistä. Myös julkiset palvelut ovat siirtyneet sähköisiksi - erityisesti verottaja ohjaa meitä sähköiseen asiointiin. Helppoa joillekin, mutta entäpä jos henkilökohtaiselle asioinnille kuitenkin on tarvetta?

Yhteiskunnan palvelut tuotetaan verovaroin. Eikö siis olisi luontevaa, että myös valtion ja kuntien palvelut olisivat yhdenvertaisesti saavutettavissa koko maassa. Viime aikojen kehitys osoittaa kuitenkin muuta. Palvelutoimistoja on ajettu alas yhä uusilta paikkakunnilta, ja tilalle ovat tulleet yhteispalvelun nimellä toimivat valtion ja kuntien toimipisteet. Kehitys ei miellytä kaikkia.

Ajan ilmiö on tunnistettu myös Keski-Suomessa, jossa juuri nyt selvitetään kahta ratkaisumallia.


Sähköiset etäpalvelut

Maakunta on 13 kunnan voimin mukana ns. etäpalvelupilotissa. Tämä tarkoittaa, että valtion palveluja ulotetaan videoneuvotteluna kuntiin ja kylille. Tavoitteena ovat mahdollisimman kattavat palvelut ja niiden häiriötön saatavuus normaaleina virka-aikoina. Neuvotteluja käydään Keski-Suomen poliisin lupapalvelujen, Keski-Suomen maistraatin, Keski-Suomen ELY-keskuksen (TE-toimistot), Keski-Suomen verotoimiston, Jyväskylän oikeusaputoimiston ja Kelan Keski-Suomen vakuutuspiirin kanssa. Parhaimmillaan etäpalveluasiakas on samanlaisessa asemassa kuin palvelutoimistossa virkailijan luona asioiva. Etäpalveluna voidaan tuottaa kuntien ja haluttaessa myös järjestöjen palveluita.


Seudulliset palvelutoimistot

Seutukeskuksiin suunnitellaan seudullisia palvelutoimistoja. Tavoitteena on koota valtion paikallishallinto eräänlaisiin seudullisiin valtion virastotaloihin. Yhteiset toimitilat mahdollistavat tehokkaan voimavarojen käytön, työntekijöiden sijaistamisen, työyhteisön tuen ja turvallisuuden. Toimistoverkosto saa jäntevän rakenteen, kun yksittäisistä palvelupisteistä päästään laajempiin toimistoihin. Asiakkaiden kannalta uudistus lyhentää asiointimatkoja ja mahdollistaa useiden asioiden hoitamisen samassa toimistossa.   


Molempi parempi

Suunnitelmien mukaan etäpalvelun edellyttämät videoneuvottelulaitteet ovat pilottikunnissa syksyllä. Myös seudullisten palvelutoimistojen toteutettavuusselvitys valmistuu ensi syksynä. Keski-Suomessa olemme valintamme tehneet. Kiitos, otamme molemmat.  Tarvitsemme siis sekä koneita että ihmisiä - koko maakuntaan.

Ei kommentteja "Koneita ja ihmisiä"

Kommentoi "Koneita ja ihmisiä"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.