Keski-Suomen liiton blogi

Kirjoittajina Keski-Suomen liiton johto ja muut talon asiantuntijat sekä vierailijat. Juttuaiheet ovat kirjoittajien omia valintoja ja näkemyksiä. Lue ja kommentoi! Kommentit päivitetään työaikana.

Keski-Suomi -laiva pelastui merihädästä

24.2.2016 9.32 | Veli-Pekka Päivänen

Keski-Suomi -laiva joutui rajuun myrskyyn kansainvälisillä merillä syksyllä 2008, menetimme viennin laskun myötä 7 500 työpaikkaa ja kunnat menettivät vuositasolla verotuloja yli 30 miljoonaa euroa. Keski-Suomi -laivan vientivetoiset moottorit yskivät pahemman kerran, mutta eivät sentään pysähtyneet kokonaan. Olimme lähes haaksirikon partaalla. Tunnelma laivassa oli hämmentävä, entiselle kurssille ei ollut paluuta.


 

Laiva joutui kärsimään syvän talouslaman lisäksi myös kansainvälisistä kriiseistä, sotatilasta Ukrainassa sekä Syyrian sisällissodasta. Ukrainan arolla pudotettiin malesialainen lentokone kesällä 2014 ja siitä seuranneet talouspakotteet heijastuivat välittömästi myös Keski-Suomeen. Matkailu ja maatalous kärsivät eniten vahinkoja. Syyrian sodan seurauksena Suomeen saapui ennätysmäärä turvapaikanhakijoita ja Keski-Suomessakin asian kanssa kipuiltiin.  

Laivamme seilaa siis kansainvälisillä vesillä eikä pelkästään suojaisella Päijänteellä. Maailman myrskyt iskevät kaikella voimalla laivan kylkiin.  

Viimeaikaiset talousluvut kertovat kaikki samaa tarinaa: Keski-Suomi -laiva on saavuttanut aallonpohjan, pohjakosketusta eikä totaalista haaksirikkoa sentään tullut. Kurssi on saatu kääntymään: väkiluku kasvaa, teollisuus elpyy, rakentaminen on erittäin vilkasta, kauppa käy paremmin kuin koko Suomessa ja työttömyyden kasvu on pysähtynyt. Käänne on tapahtunut myös seuduilla: Kaskipuu investoi Viitasaarelle ja investointi luo uskoa koko pohjoiseen Keski-Suomeen, Keuruun seudun työttömyys laskee, vaikka varuskunnan lakkauttamisen myötä sieltä hävisi yli 300 työpaikkaa, Karstulasta on tulossa huhtikuussa pääkonttoripaikkakunta, Äänekosken biotuotetehtaan rakentaminen näkyy ja kuuluu maailmanlaajuisesti, Jämsän seudulla matkailu kehittyy kovaa vauhtia ja Hallin datapuiston suunnitelmat etenevät, Jyväskylän kasvusta puhumattakaan.

Suuri kiitos uuden kurssin löytymisestä kuuluu yrittäjille ja yrityksille, pienille sekä suurille. Yritykset ovat muuttaneet omaa kurssiaan investoimalla, panostamalla uusien asiakkaiden hankintaan sekä ennen kaikkea uskomalla parempaan tulevaisuuteen. 

Laivan kurssi on saatu käännettyä kohti parempaa tulevaisuutta ja koneet on saatu käyntiin. Merihädän vahinkojen paikkaaminen kestää tosin vielä vuosia. Nyt on pidettävä ruorista kiinni yhdessä ja lisättävä kaikin keinoin kierroksia koneisiin, jotta laivamme pystyy seilaamaan kannattavasti ja turvallisesti kansainvälisillä vesillä.  

2 kommenttia "Keski-Suomi -laiva pelastui merihädästä"

Toimi Kankaanniemi 24.2.2016 10.30

Keski-Suomi syöksähti taantumaan ensimmäisenä v 2008 ja nousee nyt ensimmäisenä.

Positiivisuutta tarvitaan. Sitä V-P:n kirjoituksessa on. Realistista positiivisuutta. Hyvä.

Mielenkiintoista elinkeinonäkökulmasta on se, että uutta näkyvää syntyy kasvavan Jyväskylän seudun lisäksi mm Viitasaarelle, Äänekoskelle, Keuruulle.

Koko maakunta saa vahvaa potkua liikenneväylärahoituksesta. Se on historiallisen mittavaa.

Yhteistyötä tarvitaan.

Rolf Nyholm 15.3.2016 15.47

Yhdyn Toimin sanoihin, mitä tulee positiivisuuteen, siis maakunta nousuun. Liikenneväylähankkeisiin olisin odottanut nyky hallitukselta vielä hieman panostostusta yhteen tärkeään hankkeeseen ja se on Kirri - Äänekoski välin alkurahoitukseen. Eli meillä on valmiit suunnitelmat olemassa Kirri - Tikkakoski välille, ei muuta kun työt käyntiin.

Kommentoi "Keski-Suomi -laiva pelastui merihädästä"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.