Keski-Suomen liiton blogi

Kirjoittajina Keski-Suomen liiton johto ja muut talon asiantuntijat sekä vierailijat. Juttuaiheet ovat kirjoittajien omia valintoja ja näkemyksiä. Lue ja kommentoi! Kommentit päivitetään työaikana.

Matkailuala kasvaa - mistä lisää panoksia markkinointiin?

3.3.2017 9.00 | Leena Pajala

Työ- ja elinkeinoministeriön tekemän selvityksen mukaan matkailu muodostaa 2,5 % Suomen bkt:sta. Ala on vähän suurempi kuin maa- ja metsätalous ja yli puolitoista kertaa suurempi kuin elintarviketeollisuus. Matkailun monialaisuus tekee matkailun merkittävyyden mittaamisen vaikeaksi. Suuntaa-antavia tietoja saadaan seuraamalla tilastoituja yöpymisvuorokausia, majoituksen keskihintaa ja majoitusliikkeiden käyttöasteita.

Keski-Suomi on pärjännyt maakuntien välisessä matkailukisassa suhteellisen hyvin ja oli yöpymisvuorokausilla mitattuna vuonna 2016 maakunnista sijalla 6. Suomi matkailukohteena on viime aikoina saanut runsaasti näkyvyyttä kansainvälisesti, ja erityisesti Lappia hehkutetaan useissa medioissa. Miten me täällä Keski-Suomessa saisimme osamme näistä kansainvälisistä asiakkaista? Suomen ja myös Keski-Suomen matkailutarjonnan kansainvälinen houkuttelevuus pohjautuu pitkälti puhtaaseen luontoon, järviin ja metsiin. Maaseudun elinvoimaisena pitämisessä matkailullakin on jonkinlainen rooli.

Keski-Suomen matkailustrategian 2025 yksi tavoite on kaksinkertaistaa kansainvälisten yöpymisten määrä. Keski-Suomen kansainvälisen markkinoinnin tehostamiseen tarvitaan siis lisää panostusta sekä yrityksiltä että kunnilta. Matkailijathan loppupelissä tuovat kuntaan tuloja ja työpaikkoja. Vuonna 2015 Keski-Suomen kunnat saivat matkailusta 9,5 miljoonaa euroa henkilöverotuloa. Vähittäiskauppa suurimpana hyötyjänä voisi myös osallistua yhteisiin markkinointiponnistuksiin. Tähän mennessä vähittäiskaupan kiinnostus on ollut vähäistä.

Kansainvälinen markkinointi vaatii rahallisen panostuksen lisäksi myös pidempiaikaista sitoutumista, sillä tulosten saaminen vie useamman vuoden. Lapissakin matkailumarkkinointia on tehty pitkäjänteisesti vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan, ja nyt vihdoin tulokset alkavat näkyä.
Keski-Suomessa on useamman viime vuoden ajan panostettu palvelujen kehittämiseen ja maakunnan matkailuyritysten kansainvälistymiseen. Keski-Suomen kauppakamarin vetämien ja hallinnoimien matkailuhankkeiden avulla on saatu hyviä tuloksia aikaan, mm. luotu kontakteja eurooppalaisiin matkanjärjestäjiin, tuotu alueelle kansainvälisiä bloggareita ja matkanjärjestäjiä sekä ylläpidetty sosiaalisen median kanavia. Syksyllä hanke lähtee hakemaan tuntumaa Aasian markkinoilta. Hanke päättyy tämän vuoden lopussa, ja jo tehtyä erinomaista työtä pitäisi ehdottomasti jatkaa, muuten menee hyvin alkanut työ hukkaan.

Yhteistyötä on syytä tiivistää myös Finpron VisitFinlandin kanssa. VisitFinland on ollut Lapin matkailulle tärkeä yhteistyökumppani ja imagollisen kuvan muodostaja. Samanlaista imagonäkyvyyttä tarvitaan myös Järvi-Suomen alueelle.  

Lisätietoja Keski-Suomen matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista:
https://www.keskisuomi.fi/uutiset/1536/matkailu_tuo_tuhansia_tyopaikkoja_ja_yli_300_miljoonan_euron_tulot_keski-suomeen

Ei kommentteja "Matkailuala kasvaa - mistä lisää panoksia markkinointiin?"

Kommentoi "Matkailuala kasvaa - mistä lisää panoksia markkinointiin?"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.