Keski-Suomen liiton blogi

Kirjoittajina Keski-Suomen liiton johto ja muut talon asiantuntijat sekä vierailijat. Juttuaiheet ovat kirjoittajien omia valintoja ja näkemyksiä. Lue ja kommentoi! Kommentit päivitetään työaikana.

Vienti vetää ja myyntimiehet lentää

9.5.2017 8.47 | Veli-Pekka Päivänen

 

Keski-Suomi on päässyt hyvään kasvuvauhtiin. Liikevaihdot kasvavat kaikilla seuduilla ja kaikilla toimialoilla. Työttömyys on ollut laskussa jo viime vuoden alusta saakka. Myös pitkäaikaistyöttömyys kääntyi jyrkkään laskuun maaliskuussa.

 

Talouden kasvun kärjessä oli viime vuonna Keski-Suomessa rakentaminen ja kotimarkkinakysyntä. VM:n ylijohtaja Mikko Spolander on todennut osuvasti 14.4.2017, että "jos kasvu on hyvin työvoimapainotteista ja kulutusvetoista, se parantaa julkista taloutta enemmän kuin vientivetoinen ja tuottavuuteen perustuva kasvu." Näin on käynyt, ja kulutusvetoinen kasvu näkyy mm. kuntien hyvissä tilinpäätöksissä. Toisaalta ekonomistit ovat todenneet, että kasvu on vakaalla pohjalla vasta silloin kun teollisuuden vienti elpyy.

 

Useiden ennustuslaitosten tuoreet talousennusteet ovat povanneet vajaan kahden prosentin kasvua tälle ja ensi vuodelle. EK:n tuore suhdannebarometri kertoo, että teollisuuskin on elpymässä kovaa vauhtia. Keski-Suomen teknologiateollisuuden näkymät ovat parhaat koko Suomessa. Teollisuuden elpyminen tuo kasvulle laajuutta ja varmistaa kasvun jatkuvuutta. Keski-Suomi on elänyt ja elää jatkossakin viennistä. Vuoden 2008 finanssikriisin myötä Keski-Suomi menetti miljardin vientitulot ja 7500 henkilötyövuotta ja kunnat menettivät verotuloja 32 miljoonaa/vuosi. Kehitys näyttää nyt hyvältä ja suunta on oikea.

 

Viennin kasvu tarvitsee hyvät yhteydet maailmalle. Keski-Suomessa on moitittu monesti huonoja liikenneyhteyksiä. Kävimme Finnairin edustajien kanssa keskusteluja nykyisistä lentovuoroista ja niiden käyttäjistä. Vuorot on suunniteltu siten, että niiltä pääsee kolmesti päivässä hyvin jatkolennoille. Aamukoneelta on erinomaiset yhteydet Eurooppaan, iltapäiväyhteys avaa reitit Aasiaan ja illansuun koneesta pääsee kaukoreiteille. Myös paluuyhteydet Jyväskylään on rakennettu kv-matkustajia ajatellen. Finnairin osakkuusyhtiö Norra aloitti operoimaan Jyväskylän lentoja noin vuosi sitten. Matkustajamäärien kasvu alkoi samanaikaisesti. Viime vuonna matkustajia oli liki 52 000. Matkustajat ovat kiittäneet Jyväskylä-Helsinki välin aikatauluja ja matkustajista yli 85 % jatkaa maailmalle. Luku on Suomen suurimpia. Lentoliikennettä pitääkin katsoa kv-näkökulmasta, ei maan sisäisenä liikenneyhteytenä. Nykyinen lentoliikenne ei siis kilpaile lainkaan Jyväskylän ja Helsingin välillä junan tai linja-autoliikenteen kanssa.

 

Lentoyhteydet palvelevat myös keskisuomalaisia lomamatkailijoita. Halvimmillaan Jyväskylästä pääsee kesällä pitkäksi viikonlopuksi esimerkiksi Berliiniin ja takaisin n. 200 eurolla. Lähtö aamulla torstaina tai perjantaina klo 5.50, Berliinissä klo 8.45 ja paluu myöhään sunnuntai-iltana. Kolme tai neljä kokonaista päivää perillä.

 

Maakunnan ja Jyväskylän näkökulmasta on toivottavaa, että lentovuorot säilyvät vähintään nykyisellään. Kysynnän kasvaessa vuoroja tarvitaan tietenkin lisää. Mitä enemmän vienti vetää ja myyntimiehet lentävät, sitä varmemmalla pohjalla lentoyhteydet ovat. Lisäksi on hyvä, että lentoyhteydet hoituvat kaupalliselta pohjalta eivätkä ole paikallisen julkisen tuen varassa. Haikailut suorista reittiliikenneyhteyksistä Jyväskylästä Eurooppaan on myös syytä unohtaa. Uusi yhteys vaatii aina paikallista rahallista panostusta ja syö myös olemassa olevan liikenteen kannattavuutta ja näin vaarantaa nykyisten yhteyksien säilymisen. Käyttäkäämme siis nykyisiä yhteyksiä hyväksemme mahdollisimman paljon.

 

Lennokasta kesää

Ei kommentteja "Vienti vetää ja myyntimiehet lentää"

Kommentoi "Vienti vetää ja myyntimiehet lentää"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.