Keski-Suomen liiton blogi

Kirjoittajina Keski-Suomen liiton johto ja muut talon asiantuntijat sekä vierailijat. Juttuaiheet ovat kirjoittajien omia valintoja ja näkemyksiä. Lue ja kommentoi! Kommentit päivitetään työaikana.

"Biotalousyritysten Tinderissä" jaettaisiin hyvää virettä

23.11.2017 13.15 | Hannu Koponen

Maakuntaohjelma jatkaa kovien tavoitteiden linjaa, tavoitteena on nostaa vientituloja 2Mrd €, luoda 10 000 uutta työpaikkaa ja 2000 uutta yritystä. Biotalousala näyttää olevan valmis vastaamaan ohjelman haasteeseen. "Bio- ja kiertotalouden yritykset kasvuun" (JAMK) hankkeen projektipäällikkö Janne Salmi teetti keskisuomalaisille  biotalouden yrityksille kyselyn, jonka tavoitteena oli saada käsitys siitä mitä yritykset ajattelevat tulevaisuudesta.

 

Tulokset ovat monella tavalla positiivista luettavaa, 70% vastanneista arvioivat liikevaihtonsa kasvavan, 58% uskoo kannattavuutensa kasvavan. Kasvua haetaan kotinurkkien lisäksi Euroopasta, Aasiasta ja Venäjältä.

 

Tuotteiden ja palveluiden osalta ollaan balanssissa: paitsi että näiden kehittämiseen nähdään yrityksissä tarpeita, niihin myös tehdään konkreettisia toimenpiteitä. Henkilöresurssien osalta tarvitaan uutta osaamista ja olemassa olevan henkilöstön osaamista pitäisi päästä päivittämään. Tämän pitäisi olla hyvä uutinen niin TE-puolelle kuin oppilaitoksille. Joustavia mekanismeja on olemassa, nyt on mentävä vielä kovemmalla vauhdilla yrityksiin!

 

Puolet vastaajista kehittää myyntiään. Hienoa on, että ulkomaan myynti nähdään yhä tärkeämpänä. Johtamisen osalta yritykset eivät näe niin suuria tarpeita kehittymiseen. Tämä on jopa hieman yllättävää. Johtamisen kautta saataisiin isompaa vaihdetta päälle, ja johtajakin tarvitsee tukea. Tätä voisi saada sparraavan hallituksen tai hallitustyöskentelyn kautta, näinhän start-up yritykset toimivat.

 

Biotalouden yritykset ovat olennaisen äärellä, sillä suurin osa panostaa uusien omien tuotteiden kehittämiseen. Vastaajista joka neljäs on tekemässä investointeja, ja saman verran vastaajista myös suunnittelee investointeja. Uusia ratkaisuja tarvitaan erityisesti tuotantoon ja tuotekehitykseen, joka varmaankin johtuu kiristyvästä kilpailusta. Myös myyntiin ja markkinointiin sekä kansainvälistymiseen haikaillaan uusia innovatiivisia ratkaisuja. Kansainvälistymiseen on olemassa julkistakin rahaa, jokohan kohta on jonoa luukuilla?

 

Biotalouden yritykset näkevät, että verkostomaisuus on tulevaisuutta. Myynnin, markkinoinnin ja tuotannon lisäksi verkostoista olisi hyötyä myös kansainvälistymisessä ja vertaisoppimisessa. Yhteistyötä tehtäisiin ensisijaisesti paikallisesti, oman toimialan tai muiden toimialojen kanssa, seuraavana katse suuntaa oppilaitoksiin ja kehittämisyhtiöihin. Miksi sitten verkostoja ei synnytetä?  Miksi sitten verkostoja ei synnytetä? Biotalouden yritysten vastausten mukaan syynä on vanhat luutuneet toimintatavat ja keskinäisen kilpailun pelko. Eli kaveerata haluttaisiin, mutta ei oikein osata tai uskalleta. "Biotalousyritysten Tinderille" on tarvetta!

 

JAMK:n teettämä ja Suomen Yrityskehitys Oy:n toteuttama raportti löytyy: https://www.jamk.fi/fi/Tutkimus-ja-kehitys/projektit/bio--ja-kiertotalousyritykset-kasvuun-keski-suomessa2/etusivu/

"Bio- ja kiertotalouden yritykset kasvuun" -hanke on saanut Keski-Suomen liitolta AIKO-rahoitusta.

Ei kommentteja ""Biotalousyritysten Tinderissä" jaettaisiin hyvää virettä"

Kommentoi ""Biotalousyritysten Tinderissä" jaettaisiin hyvää virettä"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.