Kannanotto: Tunnin junat Länsi-Suomeen

10.06.2017

Suomen talous on vihdoinkin kasvussa. Tavaravienti on kasvanut 17 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaaviin lukuihin. BKT on yli 2 prosentin kasvussa. Kiinnostus Suomea kohtaan on virinnyt sekä investoinneissa että matkailussa. Ihmisten usko tulevaisuuteen on parantunut.

Positiivinen trendi ei kuitenkaan synny itsestään. Lisää innostavia asioita on saatava liikkeelle. Saavutettavuus tärkeimmille markkina-alueille on Suomen kilpailukyvyn kulmakivi. Suomessa on nyt mietittävä, mitkä investoinnit maassamme eniten parantavat kilpailukykyämme.

Läntinen Suomi on investoivan Suomen tärkein alue. Keski-Suomessa on menossa metsäteollisuuden suurinvestointi. Pohjanmaalla Wärtsilä ja ABB ovat investoineet alueelle voimakkaasti. Etelä-Pohjanmaa on matkailussa vahvaa kasvualuetta. Satakunnassa on toteutuksessa ja suunnitteilla teollisuuden ja satamien investointeja 2 miljardilla. Pirkanmaalla tehdään uutta yliopistoa ja keskusareenaa.

Läntisen Suomen maakunnat haluavat nyt toteuttaa tulevan kasvun kannalta kenties Suomen merkittävimmän tulevaisuusinvestoinnin. Olemme yhdessä päättäneet "tunnin juna" - konseptista koko läntiseen Suomeen. Tämä tarkoittaa tunnissa Tampereelta Helsinkiin, mutta myös tunnin yhteyttä Tampereelta Poriin, Jyväskylään ja Vaasaan.

Hankkeen toteuttaminen edellyttää seuraavia toimenpiteitä: 1) Tampere-Helsinki ja Seinäjoki-Tampere ja Jyväskylä-Tampere lisäraiteet, 2) radan profiili/tasoristeykset parantaminen Pori-Tampere ja Vaasa-Seinäjoki. Esimerkiksi kolmas raidepari Tampere-Helsinki välillä poistaa Suomen suurimman raideliikenteen pullonkaulan, nopeuttaa yhteyksiä Helsinkiin ratkaisevasti ja yhdessä Riihimäen kolmioraiteen kanssa mahdollistaa myös suoran junayhteyden Länsi-Suomen ja Pietarin välillä (Länsi-Suomen Allegro).

Valtio ja alueemme kunnat ja maakunnat on saatava päättäväisesti hankkeeseen mukaan. Keskustelut suurhankkeen rahoituksesta on nyt aloitettu myös Euroopan Investointipankin kanssa. Viimeistään 2030-luvulla on kahdessa tunnissa mahdollista päästä Helsinkiin sekä Jyväskylästä, Porista että Vaasasta. Tulevaisuus ei synny odottamalla, vaan tekemällä.

Harri Jaskari, maakuntahallituksen pj. Pirkanmaa

Roope Lehto, maakuntahallituksen varapj. Pirkanmaa