1/2012
Arkisto
Takaisin lehden etusivulle

TANA JYRÄSI VANHAT AJATUKSENSA

Toimitusjohtaja Kari Kankaan mukaan menestys tehdään jatkossa entistä paremmalla palveluliiketoiminnalla. Kuva: Petteri Kivimäki

Toimitusjohtaja Kari Kankaan mukaan menestys tehdään jatkossa entistä paremmalla palveluliiketoiminnalla. Kuva: Petteri Kivimäki

Tana Oy:ssä laskettiin, että perinteisen konepajaliiketoimintamallin aika on ohi. Asiakasta palvellaan parhaiten tehostamalla asia­kasyrityksen toimintaa älykkään teknologian avulla.

Jyväskylän Vaajakoskella päätoimipaikkaansa pitävä Tana Oy on viime ajat vääntänyt raudan sijaan uudenlaista liiketoimintamallia. Yritys on muuttumassa perinteisestä konepajasta asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan osaajaksi. Tana on ulkoistanut kaatopaikkajyrien ja jätteenrepijöiden valmistuksen ja kokoonpanon ja keskittynyt itse tuotekehitykseen, tuotetukeen, markkinointiin, hankintatoimeen ja verkoston hallintaan. Tanan toimitusjohtaja Kari Kangas sanoo yrityksen toimintaidean korostavan lisäarvon tuottamista asiakkaalle.

"Taantuma käsitteli kovin käsin konepaja-alan toimijoita. Alalle kohdistuu Suomessa myös halvan valmistuksen uhka idästä. Perinteisten tuotevalmistajien on muutettava ajatteluaan. Hintakilpailulla ei pystytä Suomessa menestymään", Kangas muistuttaa.

Osan kehittämistyöstään yritys on toteuttanut Keski-
Suomen ELY-keskuksen myöntämällä Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoituksella Konepajasta verkostoyritykseksi -projektissa.

"Olemme hyödyntäneet julkista rahoitusta uuden toimintamallin, jakelukanavien ja teknologiaratkaisujen kehittämiseen. Julkisella tuella on mahdollistava vaikutus. Pääsemme sen avulla asioissa nopeammin eteenpäin", Kangas laskee.

 

Ketjun heikoin lenkki on oleellisin

Tanan asiakkaille tuottama lisäarvo syntyy, kun koneälyä hyödyntämällä kuvataan asiakkaan prosessit esimerkiksi kustannusten ja tehokkuuden osalta. Modernin teknologian avulla asiakkaan laitteet voidaan verkottaa uudella tavalla.

"Keskeistä ei ole se, että yrityksellä on käytössään maailman paras laite, vaan se, miten eri laitteista saadaan paras tuotto irti koko prosessiin. Ketju on niin vahva kuin on sen heikoin lenkki", Kangas korostaa.

Tanan missio on tarjota asiakkailleen kiinteän jätteen käsittelyn uusinta teknologiaa yhdistettynä innovatiivisiin ohjaus- ja valvontajärjestelmiin. Kankaan mukaan yritys tavoittelee kasvua erityisesti kierrätys- ja bioenergialaitteiden osalta.

"Vanhassa toimintamallissa omat resurssimme tulivat jo vastaan käyttöpääoman, henkilöstön ja toimitilojen osalta."

Tana kilpailee markkinaosuuksista suurten monikansallisten yritysten kanssa globaaleilla markkinoilla. Yrityksen myynnistä huolehtivat lähes poikkeuksetta jälleenmyyjät miltei kaikilla maailman mantereilla.

"Jyrien kasvavat markkinat ovat kehittyvissä maissa. Kierrätysliiketoiminnassa kasvua on odotettavissa Euroopasta ja Yhdysvalloista", Kangas arvioi.

 

Kaatopaikkajyrien ja jätteenrepijöiden valmistuksen ja kokoonpanon ulkoistamisen jälkeen Tana on keskittynyt itse muun muassa tuotekehitykseen, tuotetukeen ja verkoston hallintaan. Kuva: Mauri  Ratilainen.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

Keski-Suomen liitto | Sepänkatu 4 | 40100 Jyväskylä | P. 0207 560 200 | F. 014 217733 | www.keskisuomi.fi